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Thursday, March 24, 2016

शिक्षा में प्रावधान

"हर शिशु जन्म से ही न्याय का याचक, सही कार्य-व्यव्हार करने का इच्छुक और सत्यवक्ता होता है.  इन जिज्ञासाओं को फलीभूत करने के लिए: -

  • न्याय प्रदायी क्षमता और योग्यता को स्थापित करने से न्याय सहज अपेक्षा तृप्त होती है.
  • व्यव्हार में सामाजिक, व्यवसाय में स्वावलम्बन की क्षमता योग्यता पात्रता को स्थापित करने पर सही कार्य-व्यवहार करने की इच्छा तृप्त होती है.
  • सहअस्तित्व रूपी सत्य बोध से सत्य वक्ता होने की तृप्ति होती है.
अतः शिशु काल से परिवार में तथा शिक्षा में अस्तित्व दर्शन, मानवीयता पूर्ण आचरण, जीवन ज्ञान प्रावधानित रहने से हर मानव का जीवन सफल व प्रमाणित होता है."  - श्री ए नागराज


"Every child by birth yearns for justice, desires to work and behave correctly, and speaks truth.  These inherent quests in every child are to be fulfilled as follows:

  • The yearning of justice is fulfilled by establishing capacity and capability of delivering justice (through education).
  • The desire of doing correctly in work and behavior is fulfilled from establishing capacity, capability and receptivity for becoming socially harmonious (responsible and accountable in society) and self-reliant in occupation (so that one's family leads a prosperous life).
  • The fulfillment of truthful narration is in accomplishing understanding (integral view) of Truth in the form of coexistence (as harmonious order).
Therefore, each human being's life becomes successful and authentic when there is provision of  (understanding and living) holistic view of existence, conduct of humaneness, and knowledge of jeevan (consciousness) in every family and in education."  - Shree A. Nagraj

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