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Tuesday, July 6, 2010

मध्यस्थ क्रिया

जड़-चैतन्य प्रकृति में पूर्णता की प्रेरणा मध्यस्थ-क्रिया के रूप में है। जड़-प्रकृति में भी मध्यस्थ-क्रिया है, चैतन्य-प्रकृति में भी मध्यस्थ-क्रिया है। जड़ प्रकृति में मध्यस्थ-क्रिया (मध्यांश) आश्रित अंशों को संतुलित रखता है। चैतन्य-प्रकृति (जीवन) में मध्यस्थ-क्रिया है - इसलिए स्वतंत्रता की सम्भावना है। ज्ञान पूर्वक, अर्थात सह-अस्तित्व में अनुभव पूर्वक, मनुष्य विषयों को, संवेदनाओं को, ईश्नाओं को नियंत्रित रखता है।

प्रश्न: जड़-चैतन्य प्रकृति में पूर्णता की प्रेरणा कैसे है?

उत्तर: पूर्णता की प्रेरणा व्यापक से ही है। मध्यस्थ-सत्ता में वस्तुओं को मध्यस्थ-क्रिया के लिए प्रेरणा मिलती है। प्रेरक वस्तु सत्ता है। जड़-चैतन्य वस्तु प्रेरणा पाता है। परमाणु व्यापक वस्तु की प्रेरणा से मध्यस्थ-क्रिया करता है। वैसे ही रसायन-संसार, वनस्पति-संसार, और जीव-संसार भी मध्यस्थ-क्रिया करता है। व्यापक-वस्तु के अनुसार प्रेरणा देने वाला जागृत-मानव ही है, दूसरा कुछ भी नहीं है।

प्रश्न: अनुभव के पहले जीवन में मध्यस्थ-क्रिया का क्या रोल है?

उत्तर: अनुभव के पहले जीवन में मध्यस्थ-क्रिया ज्ञानार्जन या अध्ययन के लिए प्रेरित करता है। ज्ञानार्जन या अध्ययन के लिए कल्पनाशीलता का प्रयोग आवश्यक है।

प्रश्न: जीवन-क्रिया में ज्ञान कैसे व्यक्त हो जाता है? जड़ क्रिया में ज्ञान व्यक्त क्यों नहीं होता है?

उत्तर: चैतन्य-परमाणु में घूर्णन और वर्तुलात्मक गति के योगफल में कम्पनात्मक गति मिलती है। जड़ परमाणु में घूर्णन और वर्तुलात्मक गति के योगफल जितनी कम्पनात्मक गति नहीं मिलती है। इसलिए जड़-प्रकृति में मात्रात्मक परिवर्तन के साथ गुणात्मक परिवर्तन होता है। जैसे - भौतिक-संसार का रसायन-संसार में परिवर्तित होना मात्रात्मक परिवर्तन के साथ गुणात्मक परिवर्तन है। चैतन्य-प्रकृति में केवल गुणात्मक परिवर्तन होता है।

जड-प्रकृति में जितनी कम्पनात्मक-गति है, उससे अधिक कम्पनात्मक-गति जीवन में है। जीवन में इतनी कम्पनात्मक-गति है कि वह ज्ञान-स्वरूप में व्यक्त होने योग्य है। जीवन-क्रिया में ज्ञान व्यक्त होना ही संचेतना है। जड़-क्रियाकलाप यांत्रिकता है। जीवन शरीर से जो क्रियाकलाप कराता है - वह यांत्रिकता है। जीवन में जड़-शरीर को संचालन करने के रूप में यांत्रिकता है। जीवन में ज्ञान संचेतना स्वरूप में व्यक्त होता है - दृष्टा-पद में। संचेतना यांत्रिकता का दृष्टा है। दृष्टा-पद द्वारा जीने में फल-परिणाम निकालने के लिए यांत्रिकता है। जीवन में संचेतना और यांत्रिकता अविभाज्य हैं। संचेतना की संतुष्टि के लिए यांत्रिकता है।

प्रश्न: जीवन में कम्पनात्मक, वर्तुलात्मक, और घूर्णन गति साथ-साथ हैं - फिर आप यह कैसे कहते हैं कि कम्पनात्मक-गति ही संचेतना का कारण है?

उत्तर: यही तो अनुभव है। अनुभव पूर्वक ही ऐसा कहा जा सकता है। केवल तर्क से ऐसा नहीं कहा जा सकता।

प्रश्न: आदर्शवाद में भी तो "अनुभव" की बात की गयी है...

उत्तर: आदर्शवाद में कहा है - "रहस्य को अनुभव करो।" आदर्शवाद रहस्य से शुरू होता है, और रहस्य में ही अंत होता है। आदर्शवाद में कहा है - "अनुभव को बताया नहीं जा सकता। सत्य अव्यक्त है, अनिर्वचनीय है।" यहाँ कह रहे हैं - वस्तु को अनुभव करो। सह-अस्तित्व में अनुभव करो। सह-अस्तित्व रहस्य नहीं है। सह-अस्तित्व हम सभी के सामने व्यक्त है, प्रत्यक्ष रूप में है। इस मार्ग में पहले सह-अस्तित्व स्पष्ट होता है, फिर उसके बाद अनुभव होता है। अनुभव को बताया जा सकता है।

प्रश्न: सत्यता (सह-अस्तित्व) को समझने का मनुष्य के जीने (यथार्थता) से क्या सम्बन्ध है?

उत्तर: सत्यता समझ आने के बाद, अर्थात अनुभव होने के बाद, यथार्थता का अनुमान होता ही है। सत्ता में सम्पृक्तता समझ आने के बाद उसका प्रगटन कैसे किया जाए, अर्थात उसको जिया कैसे जाए - स्वाभाविक रूप में समझ आता है। यह अनुमान कल्पनाशीलता पूर्वक ही होता है।

- बाबा श्री नागराज शर्मा के साथ संवाद पर आधारित (अप्रैल २०१०, अमरकंटक)

6 comments:

Gopal Bairwa said...

Hi Rakesh,

Why Baba say that jeeavn has so much vibrating motion that it can express the consciousness?

is it because jeevan sends and receives signals through brain using this vibrating motion. Which essentially means jeeavn is capable of running a body and not inert atoms as they neither have consciousness nor so much vibrating motion to express it.

We have also been informed earlier that jeeavn generates waves in brain's chemical fluid to give signal to body. We also know that vibrating motions generates waves.
So probably that is the link between jeevan being capable of expressing consciousness and its vibrating motion.

If that is true , what we have to understand is how mun(part of consciousness ) is able to control this vibrating motion.

Regards,
-Gopal.

Rakesh Gupta said...

Hi Gopal,

This seems right to me... Additionally, it is important to know that Space (or vyapak) itself is the knowledge that jeevan "executes". Space is knowledge for conscious-units (jeevan), due to which jeevan expresses consciousness (as animal-consciousness, human-consciousness, godly-consciousness, and divine-consciousness). Space is absolute-energy for inert-units, due to which they are energized and active. Inert-units "develop" into conscious-units - as gathan-poornta. Inert-units also exhibit emergence of physiochemical forms. Bodies of animals and humans are essentially physiochemical forms. Now the bodies that are with enriched brains are capable of being enlivened by jeevans.


it is important to recognize reality of Space. Space is complete. Nature saturated in Space is inclined towards completeness - that's how there is emergence, progress, evolution, directionality in nature. This emergence culiminates in humankind realizing conduct-completeness, which has all four natural-orders in mutual-harmony.

To understand the "mechanics" of any status in nature, we need to trace back from the reference of conduct-completeness till that status - and visualize what activities of that status will lead to emergence till conduct-completeness. Once having made this visualization, we need to verify whether that is indeed so - through observation of realities in existence.

regards,
Rakesh.

Gopal Bairwa said...

Hi Rakesh,

Yes, without understanding the reality of Space, we can not reality understand existence. Understanding of space is inseparable from understanding of existence, the very same way the space is inseparable from an existence. Here is my analysis of this.

Because every activity is ultimately due to entity being energized in space only, the activity of jeevan( chetna or consciousness) is also due to jeevan ( a single indivisible unit) is due to very same reason. That itself manifests as want of living when gathan-puranta happens. All the activities jeevan does( until activity completeness) is due to this want of living only.The basic reason for this want of living is nothing but jeevan being active due to being saturated in space. Because jeevan is active, what will it do, it can not participate in physical and chemical reactions, so only thing it can do is to try to live a body ( if available ). Why? Because it is active due to itself being energized in absolute energy, it is bound to do some activity, until it achieves activity completeness. Activity-completeness in my analysis is only possible when jeevan itself experiences the basic cause of itself being active, which is space. When jeevan experiences space as the absolute energy, it achieves activity completeness. When jeevan achieves activity-completeness or ( consciousness is fully developed ), the very same (want to living) gets manifested in to knowledge ( absolute energy ). As now jeevan becomes driven by knowledge ( which we also call self-driven), the activity completeness is a transition from want of living to knowledge. Absolute energy gets established as knowledge in jeevan.

Please let me know if you agree or would like to add something to it.

Regards,
-Gopal.

Gopal Bairwa said...

Rakesh,

Also you made a very good point which I never thought.

"To understand the "mechanics" of any status in nature, we need to trace back from the reference of conduct-completeness till that status - and visualize what activities of that status will lead to emergence till conduct-completeness. Once having made this visualization, we need to verify whether that is indeed so - through observation of realities in existence."

I will try to understand it.

Regards,
-Gopal.

Rakesh Gupta said...

That makes sense.

Additionally,

(1) it is important to recognize the "directionality" in units of nature - as Natural-Inclination. Nature being saturated in Space (which is complete) - is active towards attaining completeness, and thereby there is an existential-progression in nature. This is the "basic purpose" of existence for all its statuses. To understand how a status is functioning (the mechanics of it), we need to understand what function of that entity would realize the basic-purpose. The basic-purpose gets fully-realized in the final stage of this existential-progression - which we can call universal-orderliness (sarvbhaum vyavastha). Now all statuses of nature at present (including our selves) are "towards" that stage of complete-realization. The one who has understood is "at" that stage in terms of ability. So one who has understood, naturally becomes inspiration or source of guidance for others.

(2) Space is absolute-energy, units of inert-nature express this energy through their activities - based on their status in existential-progression.

Space is consciousness (chetna) or knowledge, units of conscious-nature (chaitanya) express the four levels of consciousness - based on their status in existential-progression.

Units of nature alone evidence existence of space. If there are no units, then whether Space is there or not there - there is no evidence. So units are important, and so is Space. Units saturated in Space is existence.

regards,
Rakesh

Gopal Bairwa said...

Very nice. Again here is the another beautiful statement you made.

"Units of nature alone evidence existence of space. If there are no units, then whether Space is there or not there - there is no evidence. So units are important, and so is Space. Units saturated in Space is existence."

Regrads,
-Gopal.